WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN MARKETING EN RECLAME?
Het is belangrijk om het verschil tussen marketing en reclame te kennen, omdat je hierdoor beter kunt bepalen wat je nodig hebt om jouw product of dienst te verkopen. Je moet eerst een goede marketingstrategie hebben, voordat je reclame gaat maken. Ook is het belangrijk te weten welke vorm van communicatie het beste past bij je product/dienst, doelgroep en doelstelling.
Wanneer heb je wat nodig en wat doet het precies voor jouw bedrijf? Beide termen worden vaak door elkaar gebruikt en hebben een vergelijkbare betekenis; ze ondersteunen en versterken elkaar.
MARKETING
Marketing is alles wat nodig is om je product of dienst bekendheid te geven en te verkopen aan je doelgroep. Marketing gaat over het onderzoeken van de markt, het ontwikkelen van je product of dienst, het bepalen van je prijs, het kiezen van je distributiekanalen en het bieden van goede service. Marketing is dus een breed begrip dat alle aspecten van je bedrijf omvat.
RECLAME
Reclame is een vorm van communicatie die je gebruikt om je product of dienst te promoten. Het is een onderdeel van marketing en is bedoeld om de aandacht te trekken van je doelgroep, te informeren, te overtuigen of te vermaken. Reclame is een boodschap die je via diverse offline en online media verzend.
Het doel van reclame is om je marketingstrategie te ondersteunen. Je gebruikt reclame om je doelgroep te bereiken en ze te laten weten wat je te bieden hebt. Het helpt om je naamsbekendheid te vergroten, je imago te verbeteren, verkoop te stimuleren of klantvertrouwen te versterken.
Het verschil tussen marketing en reclame ligt dus in hun uiteindelijke doelstellingen.
Wil je meer weten of ben je benieuwd wat het beste bij jouw bedrijf past? Kom gerust een keer sparren!